Zrušení adresy pro doručování písemností

Hlavní informace

Máte-li ohlášenou adresu, na kterou vám mají být doručovány písemnosti, můžete kdykoli požádat o její zrušení. Důvodem může být zřízení datové schránky fyzické osoby nebo například návrat ze zahraničí či ohlášení změny místa trvalého pobytu, kdy již budete moci přebírat si zasílané písemnosti na adrese místa trvalého pobytu. 

Pokud máte zřízenou datovou schránku fyzické osoby, jsou orgány veřejné moci povinny doručovat vám své písemnosti právě do této datové schránky. 

Adresa pro doručování písemností je jedním z referenčních údajů registru obyvatel.

Ohlašovna zapíše zrušení adresy pro doručování písemností do informačního systému evidence obyvatel, odkud je tato informace odeslána do registru obyvatel. Zároveň vyznačí i datum platnosti zrušení adresy; tímto datem se rozumí buď datum podání žádosti, nebo budoucí datum, pokud bylo v žádosti uvedeno. V případě zrušení vyznačeného s předstihem se tato skutečnost promítne v údajích registru obyvatel až nástupem zadaného data platnosti.

Týká se vás to pokud

Jste občanem České republiky a máte ohlášenou adresu pro doručování písemností, kterou již nepotřebujete nebo brzy nebudete potřebovat.

O zrušení adresy pro doručování písemností můžete zažádat s předstihem s tím, že zrušení bude platné od data, které ve své žádosti uvedete.

Kdy službu řešit

O zrušení adresy pro doručování písemností můžete zažádat kdykoli, pokud již takovou adresu pro účely doručování nepotřebujete nebo brzy potřebovat nebudete. 

Plánujete-li návrat ze zahraničí nebo změnu místa trvalého pobytu, zvažte možnost zažádat o zrušení adresy pro doručování písemností s předstihem. V žádosti pak uveďte datum, ke kterému  má být adresa pro doručování písemností zrušena.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

Písemnou žádost o zrušení adresy pro doručování písemností sepište volnou formou tak, aby z jejího znění bylo zřejmé:

  • kdo žádá a
  • čeho se domáhá.

V žádosti můžete uvést datum, ke kterému má být vaše adresa pro doručování písemností zrušena, přičemž se musí jednat o datum budoucí.

Žádost musí být opatřena úředně ověřeným podpisem. Tato povinnost neplatí, pokud žádost podáte osobně, prokážete svou totožnost a žádost podepíšete před pracovníkem ohlašovny.

Kde a jak službu řešit

Žádost o zrušení adresy pro doručování písemností osobně podejte nebo zašlete poštou ohlašovně příslušné podle místa vašeho trvalého pobytu. Pokud trvalý pobyt na území České republiky nemáte, zašlete žádost ohlašovně podle místa naposledy hlášeného trvalého pobytu.

Ohlašovnou se rozumí obecní úřad, v hlavním městě Praze a ve vybraných územně členěných statutárních městech úřad městské části nebo městského obvodu. Seznam ohlašoven včetně jejich adres naleznete zde

Kolik budete platit

None

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Zrušení adresy pro doručování písemností bude zapsáno do informačního systému evidence obyvatel a následně provedeno i v registru obyvatel, odkud pak informaci o tom, že již nemáte nahlášenou adresu pro doručování písemností, budou využívat orgány veřejné moci a další subjekty, například pojišťovny.

Možnosti odvolání

None

Legislativa

Sankce

None

Časté dotazy

None