Hlavní informace
Máte-li ohlášenou adresu, na kterou vám mají být doručovány písemnosti, a tato adresa je nebo v brzké době bude neaktuální, můžete požádat o její změnu.
Adresa pro doručování písemností je jedním z referenčních údajů registru obyvatel, odkud tento údaj při své činností využívají například ministerstva, finanční úřady, soudy, notáři, katastrální úřady, Policie České republiky, obce nebo pojišťovny.
Jako adresu pro doručování písemností lze zapsat:
- adresu v České republice,
- adresu v zahraničí,
- adresu poštovní přihrádky nebo dodávací schránky.
Doručování na adresu pro doručování písemností má přednost před doručováním na adresu místa trvalého pobytu. Pokud však máte datovou schránku fyzické osoby, jsou orgány veřejné moci povinny doručovat vám své písemnosti právě do této datové schránky.
Jako adresu pro doručování písemností nelze zapsat e-mail, poštovní adresu poste restante, ani adresu v České republice, která není evidována v registru územní identifikace, adres a nemovitostí.
Adresa pro doručování písemností je jedním z údajů registru obyvatel.
Ohlašovna zapíše změnu adresy pro doručování písemností do informačního systému evidence obyvatel, odkud je odeslána do registru obyvatel. Zároveň vyznačí i datum platnosti nové adresy; tímto datem se rozumí buď datum podání žádosti, nebo budoucí datum, pokud bylo v žádosti uvedeno. V případě změny vyznačené s předstihem se tato skutečnost promítne v údajích registru obyvatel až nástupem zadaného data platnosti.
Týká se vás to pokud
Jste občanem České republiky a máte ohlášenou adresu pro doručování písemností, která již není nebo brzy nebude aktuální, například z důvodu stěhování. Chcete-li, aby vám i nadále orgány veřejné moci zasílaly své písemnosti na adresu, kde si je budete moci převzít, je řešením požádat o změnu ohlášené adresy pro doručování písemností.
Kdy službu řešit
O zápis změny adresy pro doručování písemností můžete zažádat kdykoli, chcete-li mít jistotu, že vám důležité písemnosti budou zasílány na adresu, kde si je budete moci převzít.
Pokud se budete stěhovat, zažádejte o zápis změny adresy pro doručování písemností s předstihem. V žádosti uveďte datum, od kterého má být adresa pro doručování písemností evidována jako platná.
Vyřízení služby
Co potřebujete pokud službu řešíte
K podání žádosti o zápis změny adresy pro doručování písemností můžete využít tiskopis dostupný i na webu Ministerstva vnitra - Hlášení adresy pro doručování.
V žádosti můžete uvést datum, od kterého bude nová adresa pro doručování písemností platná. Nesmí se jednat o datum v minulosti. Pokud takové datum neuvedete, bude nová adresa pro doručování písemností zapsána s platností od data podání žádosti.
Žádost musí být opatřena úředně ověřeným podpisem; tato povinnost neplatí, pokud žádost podáte osobně, prokážete svou totožnost a žádost podepíšete před pracovníkem ohlašovny.
Kde a jak službu řešit
Žádost o zápis změny adresy pro doručování písemností podejte osobně nebo zašlete poštou ohlašovně příslušné podle místa vašeho trvalého pobytu. Pokud trvalý pobyt na území České republiky nemáte, podejte žádost osobně nebo ji zašlete poštou ohlašovně podle místa naposledy hlášeného trvalého pobytu.
Ohlašovnou se rozumí
obecní úřad, v hlavním městě Praze a ve vybraných územně členěných statutárních městech
úřad městské části nebo městského obvodu. Seznam ohlašoven včetně jejich adres naleznete
zde.
Kolik budete platit
None
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
Změna adresy pro doručování písemností bude zapsána do informačního systému evidence obyvatel a následně provedena i v registru obyvatel, odkud pak informaci o tom, že máte jinou adresu pro doručování písemností, získají nejen orgány veřejné moci, ale například i pojišťovny.
Možnosti odvolání
None
Legislativa
Sankce
None
Časté dotazy
None