Hlavní informace
Obecní úřad obce s rozšířenou působnosti vydá na základě žádosti vlastníka kulturní památky rozhodnutí o obnově takové nemovité kulturní památky. Žádost musí být podána před provedením obnovy nemovité kulturní památky. Jednou z forem obnovy nemovité kulturní památky je i její restaurování, které je rovněž řešeno v rámci tohoto rozhodování.
Týká se vás to pokud
Jste vlastníkem nemovité kulturní památky a hodláte provést její obnovu, včetně jejího restaurování.
Kdy službu řešit
Kdykoli před zahájením prací na obnově nemovité kulturní památky. Žádost nelze podat po provedení těchto prací.
Vyřízení služby
Co potřebujete pokud službu řešíte
Žádost o vydání závazného stanoviska k obnově nemovité kulturní památky, s výjimkou žádosti o restaurování, obsahuje:
- název a umístění památky včetně rejstříkového čísla Ústředního seznamu,
- popis současného stavu památky s uvedením závad,
- předpokládaný rozsah obnovy,
- investora obnovy,
- předpokládané celkové náklady a termín provedení obnovy,
- předpokládaný přínos obnovy pro další využití kulturní památky.
Žádost o vydání závazného stanoviska k restaurování nemovité kulturní památky obsahuje:
- název, umístění a popis kulturní památky včetně rejstříkového čísla Ústředního seznamu,
- popis současného stavu památky s uvedením závad a příčin porušení,
- navrhovaný způsob restaurátorského zásahu,
- investora restaurování,
- předpokládané celkové náklady a termín provedení restaurování,
- předpokládaný výsledek zásahu včetně požadavků na prezentaci.
Kde a jak službu řešit
Žádost doručte osobně nebo poštou orgánu státní památkové péče, jímž je obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Místně příslušný je ten obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu se nachází nemovitá kulturní památka.
Kolik budete platit
None
Doplňující informace
Jaký má služba benefit
Představuje cestu, jak posoudit záměr nakládat s nemovitou kulturní památkou s ohledem na současný stav poznání kulturně historických hodnot dané kulturní památky.
Možnosti odvolání
Řádným opravným prostředkem je odvolání, které se podává na obecním úřadě obce s rozšířenou působností, který vydal rozhodnutí o obnově nemovité kulturní památky. O odvolání rozhoduje nadřízený krajský úřad.
Legislativa
Sankce
Pokud vlastník kulturní památky provádí obnovu kulturní památky bez závazného stanoviska obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo nedodržuje podmínky určené v tomto závazném stanovisku, hrozí mu pokuta až do výše 2 000 000 Kč.
Časté dotazy
Úpravy nemovité kulturní památky bude přece posuzovat stavební úřad. Proč se v této souvislosti hovoří o rozhodnutí orgánu státní památkové péče?
Nemovitou kulturní památkou nemusí být vždy stavba. Kulturními památkami jsou například i historické zahrady a parky. Výsadba a kácení dřevin může zásadním způsobem zasáhnout do kompozičních hodnot parku, zasáhnout do historicky utvářené druhové skladby dřevin atp. Proto není sporu o tom, že takový zásah by měl být posouzen orgánem státní památkové péče, současně však jde o situaci, která není regulována stavebním právem. Rovněž v případě řemeslné opravy vjezdových vrat nebo restaurování nástěnné malby půjde o situaci, kdy rozhodovací pravomoc stavebního úřadu nebude stavebním právem předpokládána. Nicméně i v tomto případě, typicky právě u restaurování může jít o posouzení zásahu, který je z hlediska kulturně historických hodnot konkrétní nemovité kulturní památky nesporně významný.
Je třeba si vždy opatřit závazné stanovisko orgánu památkové péče k prořezu nebo kácení dřevin na zahradě nebo v parku, které jsou prohlášeny za kulturní památku?
Ano, vlastník musí mít závazné stanovisko orgánu památkové péče. Zákon o státní památkové péči vyžaduje, aby si vlastník kulturní památky k údržbě kulturní památky, pod kterou lze podřadit i kácení, prořez a i sázení dřevin, vyžádal závazné stanovisko orgánu památkové péče. Dřeviny jsou podle občanského práva součástí pozemku. Pokud je pozemek prohlášen za kulturní památku, je tím i dána rozhodovací pravomoc orgánu památkové péče.
Na okraj je třeba uvést, že v tomto směru není z hlediska řešené životní situace možné se opřít o vyhlášku č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení, ve znění pozdějších předpisů. Ta je totiž vydána k provedení § 8 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů a nikoli k provedení § 14 zákona o státní památkové péči. Ačkoli tak může věc působit dojmem, že si zmíněná vyhláška a tato odpověď mohou vzájemně odporovat, je to dáno tím, že tato vyhláška nemůže dopadat na regulaci, která se uplatňuje z hlediska zájmů státní památkové péče.