Vydání matričního dokladu po lhůtě

Hlavní informace

Do matričních knih se zapisuje narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství a úmrtí fyzických osob, ke kterým došlo v České republice, a narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství a úmrtí státních občanů České republiky, ke kterým došlo v cizině.

Dále se do matričních knih zapisují další skutečnosti, jimiž se tyto zápisy mění a doplňují.

Z provedených zápisů se vydávají matriční doklady (rodný, oddací a úmrtní list a doklad o registrovaném partnerství), které obsahují údaje o skutečnostech zapsaných v matriční knize podle stavu ke dni jeho vydání.

Matriční úřady vydají matriční doklad jakékoli fyzické osobě, uplynula-li od dotčeného zápisu lhůta:

  • 100 let u knihy narození,
  • 75 let u knihy manželství nebo knihy partnerství,
  • 30 let u knihy úmrtí.

Týká se vás to pokud

Jste-li fyzická osoba, můžete o vydání matričního dokladu požádat, aniž byste musela prokazovat příbuzenský vztah k fyzické osobě, jíž zápis se týká.

Kdy službu řešit

Službu můžete začít řešit kdykoli.

Vyřízení služby

Co potřebujete pokud službu řešíte

Za účelem vydání matričního dokladu po lhůtě od provedení zápisu v matriční knize předložíte:

  • žádost o vydání matričního dokladu, pokud není podána ústní žádost,
  • průkaz totožnosti žadatele.

Formulář žádosti o vydání matričního dokladu není předepsán.

Kde a jak službu řešit

Matriční doklady vydávají:

  • matriční úřady (obecní úřady, úřady městských částí v Praze, úřady městských obvodů a městských částí v územně členěných statutárních městech, újezdní úřady),
  • krajské úřady, Magistrát hlavního města Prahy, Magistrát města Brna, Magistrát města Ostravy, Magistrát města Plzně,
  • Úřad MČ Brno-střed.   

O vydání matričního dokladu můžete žádat:

  • u úřadu, který vede matriční knihu, v níž je učiněn zápis matriční události,
  • v případě státního občana, jehož matriční událost nastala v cizině, u Úřadu MČ Brno-střed.
V případě pochybností, který matriční úřad vede matriční knihu, ve které je učiněn zápis matriční události, popř. na který obecní úřad obce s rozšířenou působností či krajský úřad se obrátit, poskytne potřebné informace kterýkoli matriční nebo krajský úřad.

Kolik budete platit

Za vydání stejnopisu matričního dokladu se platí správní poplatek 300 Kč.

Při osobním vyřízení žádosti hradíte správní poplatek v hotovosti na místě. V dalším případě poštovní poukázkou.

Osvobození
Od uvedeného poplatku jsou osvobozeny církve, jde-li o matriky vedené těmito církvemi do 31. prosince 1949.

Doplňující informace

Jaký má služba benefit

Díky nahlédnutí můžete získat cenné informace k badatelské či vědecké činnosti (tvorba odborné historické publikace, statistický účel, tvorba disertační práce apod.) nebo pro tvorbu rodokmenu (genealogický účel).

Možnosti odvolání

V případě zamítnutí žádosti můžete podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení prostřednictvím matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.

Legislativa

Sankce

Přestupku se dopustíte pokud:

  • úmyslně zničíte nebo poškodíte doklady vystavené matričním úřadem,
  • úmyslně uvádíte matričnímu úřadu nepravdivé nebo neúplné údaje.

Za přestupek vám může matriční úřad uložit pokutu do 10 000 Kč.

Časté dotazy

None