Podání žádosti o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, v podmínkách resortu Ministerstva spravedlnosti

ID Záznamu
m-74586
Datum zveřejnění
13.03.2013
Poslední aktualizace
05.11.2015

Základní informace k životní situaci

Informací se rozumí přímé nebo zprostředkované sdělení údajů o skutečnostech, které se týkají:

  • zákonem stanovené působnosti subjektu, povinného poskytovat informace (dále jen "povinný subjekt"), a jejího výkonu,

  • činnosti povinného subjektu, vyplývající z jeho působnosti nebo s ní bezprostředně související, a jejích výsledků, jakož i hlavních záměrů povinného subjektu a jím přijatých opatření,

  • charakteristiky povinného subjektu, zejména jeho postavení, organizace a dělby (rozvrhu) práce, úkolů, způsobu jejich plnění a hospodaření.

Za informaci podle odst. 1 se nepovažují stanoviska a právní názory, zejména výklad zákonů a jiných právních předpisů, jakož i hodnotící zprávy a ucelené databáze v jakékoli, zejména elektronické podobě.

V pochybnostech, zda jde o informaci podle odst. 1, vychází povinný subjekt také z toho, že právo na informace je ústavně zaručeným, politickým právem, jehož prostřednictvím se občané podílejí na výkonu státní moci a kontrole činnosti státních orgánů, a že přístup k informacím může být omezen pouze zákonem, je-li to nezbytné pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti.

Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Oprávněna je každá fyzická či právnická osoba, která má zájem informaci získat.

Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Podání žádosti o informaci povinnému subjektu, v jehož působnosti je daná informace.

Žádost o informaci není třeba žádným způsobem zdůvodňovat.

Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

O informaci je možné žádat ústně (při osobní návštěvě či telefonicky) i písemně (papírovou i elektronickou formou).

Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Na Ministerstvu spravedlnosti je pověřeno poskytováním informací, evidováním došlých žádostí a rozhodováním o nich ve sporných případech:

Oddělení styku s veřejností, tel.: 221 997 111

E-mailová adresa:

Pracovní doba a úřední hodiny

Na jednotlivých soudech obecně předsedové soudů či jimi pověření pracovníci, na státních zastupitelstvích vedoucí státní zástupci nebo jimi pověření pracovníci.

Jaké doklady je nutné mít s sebou

K žádosti o informaci se nepřikládají žádné doklady a podklady.

Z podání musí být zřejmé, kterému povinnému subjektu je určeno a kdo jej činí; i v žádostech podaných elektronicky doporučujeme uvést plnou adresu žadatele za účelem doručení písemností (ať již jde o poskytnutí informací, které není možné uspokojit elektronicky, nebo o doručení rozhodnutí ve správním řízení).

Žádost musí být srozumitelná, nesmí být formulována příliš obecně.

Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou stanoveny.

Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Povinné subjekty jsou oprávněny žádat úhradu nákladů ve výši, která nesmí přesahovat náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli.

Povinné subjekty si mohou vyžádat rovněž úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informací.

Stanovení výše úhrady se řídí sazebníkem.

Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Žádost o informaci podaná písemně musí být vyřízena do 15 dnů ode dne, kdy došla povinnému subjektu, a to poskytnutím informace, nebo rozhodnutím o jejím odmítnutí. Ve stejné lhůtě musí být případně i rozhodnuto o odložení žádosti, pokud se netýká působnosti povinného subjektu.

Lhůta pro poskytnutí informace může být prodloužena ze závažných důvodů, nejvýše však o 10 dnů. V takovém případě musí být žadatel informován, a to před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.

Elektronická služba, kterou lze využít

Můžete využít e-mailové adresy:

Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravnými prostředky v řízení podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, jsou odvolání (§ 16 zákona) a stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace (§ 16a zákona).

Odvolání se podává proti rozhodnutí, jímž povinný subjekt žádost o informace, byť jen z části, odmítnul. V případě, že takové rozhodnutí vydalo samo Ministerstvo spravedlnosti, podává se rozklad k ministrovi spravedlnosti.

Odvolání, popř. rozklad, je třeba podat u orgánu prvního stupně, a to ve lhůtě 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí.

Stížností se může bránit žadatel:

  • jenž nesouhlasí s vyřízením žádosti odkazem na již zveřejněnou informaci podle § 6 zákona,

  • jemuž uplynula lhůta 15 dnů, a to aniž by mu byly poskytnuty požadované informace a nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti,

  • jemuž byly poskytnuty pouze částečné informace, aniž by o zbytku bylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti,

  • jenž nesouhlasí s výší stanovené úhrady.

Stížnost se rovněž podává u orgánu prvního stupně; lhůta v tomto případě činí 30 dnů od marného uplynutí zákonné lhůty, nebo od doručení výzvy k úhradě nákladů.

O výše uvedených opravných prostředcích rozhoduje Ministerstvo spravedlnosti, a to do 15 dnů ode dne jejich předložení.

Nejčastější dotazy

Musím zdůvodňovat, proč o informaci žádám?

Jakékoli zdůvodňování Vaší žádosti o informaci je zcela nadbytečné; soustřeďte se raději na přesnou formulaci otázky a tedy definici toho, jakou informaci žádáte.

Co když bude moje žádost nesrozumitelná?

Pokud bude Vaše žádost nesrozumitelná, nebude zřejmé, jaká informace je požadována, nebo bude formulována příliš obecně, budete vyzváni k upřesnění této žádosti.

Teprve pokud byste tak neučinili do 30 dnů ode dne doručení výzvy k upřesnění, povinný subjekt Vaši žádost odmítne.

Za správnost návodu odpovídá útvar

Ministerstvo spravedlnosti - sekce státního tajemníka, oddělení styku s veřejností

Kontaktní osoba

Mgr. Jaroslav Rozsypal, vedoucí oddělení styku s veřejností