Po svatbě - občanský, oba Češi, místní úřad v zahraničí

Přečtěte si, co vše je potřeba řešit se státem před a po svatbě.

Popis služby

Uzavření manželství před místním úřadem v zahraničí

Pokud jste se rozhodli mít svatbu v zahraničí, musíte následně ohlásit uzavření manželství na zvláštní matrice v Brně, aby bylo vaše manželství platné i v České republice. Zvláštní matrika vám na základě vaší žádosti vydá český oddací list, který budete potřebovat pro vyřízení dalších formalit (např. výměna občanského průkazu).

Tip
Týká se vás to, pokud
  • jste uzavřeli manželství na místním úřadě v zahraničí. 
Kdy to máte řešit
  • žádost o zápis do zvláštní matriky podejte co nejdříve po sňatku,
  • oddací list vám vydá zvláštní matrika do 30 dnů ode dne, kdy jí bude doručena vaše žádost o zápis manželství,
  • výměnu dokladů při změně údajů na nich, řešte co nejdříve po svatbě,
  • každý doklad má zákonem stanovenou jinou lhůtu, do kdy musí být změna nahlášena – termíny u dokladů, kterých se to týká nejčastěji, naleznete níže.
Kde a jak to máte řešit

Žádost o zápis do zvláštní matriky můžete podat osobně na zastupitelském úřadě ČR v zahraničí (zpravidla v zemi, kde proběhla svatba), na jakémkoliv matričním úřadě v ČR, nebo přímo na zvláštní matrice v Brně.

Oddací list si vyzvednete na zvláštní matrice v Brně, nebo vám jej matrika doručí prostřednictvím zastupitelského úřadu ČR v zahraničí, nebo na vámi udanou adresu v ČR.

Nezapomeňte také na výměnu dokladů.

POZOR! Každý doklad má stanovenou jinou lhůtu, do kdy je třeba ohlásit změny a doklady vyměnit. Doporučujeme začít občanským průkazem a dále postupovat podle lhůt dalších dokladů:

Pokud vlastníte i jiné státem vydávané doklady, nezapomeňte, že máte povinnost ohlásit změny údajů také na těchto dokladech a nechat si vystavit doklady nové:

  • technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla,
  • zbrojní průkaz a průkaz zbraně,
  • evropský zbrojní pas,
  • průkaz osoby se zdravotním postižením,
  • mezinárodní řidičský průkaz,
  • průkaz diabetika,
  • průkaz nositele implantátu,
  • průkaz profesní způsobilosti řidiče,
  • průkaz zbraně,
  • lovecký lístek,
  • rybářský lístek.

Změnu příjmení nezapomeňte dále ohlásit například zde:

  • banky,
  • pojišťovny,
  • úvěrové a jiné finanční společnosti,
  • Česká pošta - SIPO platby, koncesionářské poplatky, přeposílání pošty,
  • škola a jiné vzdělávací instituce jako univerzity, centra dalšího vzdělávání, různé kurzy,
  • zaměstnavatel,
  • poskytovatelé energií (elektřina, voda, plyn),
  • poskytovatelé internetu a telefonních služeb,
  • lékaři,
  • dopravci (u kterých mám např. karty na MHD),
  • obce či městské části, které vybírají poplatek za parkování,
  • členské kluby,
  • provozovatelé věrnostních karet,
  • e-shopy,
  • knihovny.
Co k tomu potřebujete

K ohlášení uzavření manželství v zahraničí na zvláštní matrice v Brně budete potřebovat: 

  • vyplněnou žádost o zápis uzavření manželství,
  • oddací list vydaný v zahraničí (nebo alternativní dokument podle místního práva),
  • doklad o státním občanství (např. občanský průkaz, cestovní pas, osvědčení o státním občanství ČR, případně listina o udělení státního občanství ČR), 
  • osvědčení o státním občanství ČR pro osoby narozené v zahraničí, které nemají trvalý pobyt na území ČR, vydává Úřad městské části Praha 1, Odbor matrik, Vodičkova 18, Praha 1.
  • plnou moc s úředně ověřeným podpisem, pokud za vás žádost vyřizuje někdo jiný.

POZOR! Oddací list vydaný v zahraničí musí být zpravidla příslušným způsobem ověřený (apostila nebo superlegalizace dokumentu) a úředně přeložený do českého jazyka. Ověření ani překlad nemusíte řešit v případě, že máte k oddacímu listu vydaný také standardní vícejazyčný formulář. Ten vám na vaši žádost vystaví spolu s oddacím listem na zahraničním úřadě (funguje pouze v rámci zemí EU). Více informací o ověřování zahraničních listin najdete zde.

Dále si může matrika vyžádat:

  • dohodu o příjmení po uzavření manželství podepsanou oběma manžely (lze využít třetí stranu žádosti o zápis manželství do zvláštní matriky),
  • rodné listy manželů, 
  • pravomocné rozhodnutí soudu o rozvodu předchozího manželství u rozvedených, 
  • úmrtní list zemřelého manžela u ovdovělých. 
Kolik budete platit

Za přijetí žádosti o zápis uzavření manželství do zvláštní matriky a vystavení českého oddacího listu podané na příslušném úřadu v ČR neplatíte nic. 

Za přijetí žádosti o zápis uzavření manželství do zvláštní matriky v Brně a vydání českého oddacího listu podané na zastupitelském úřadu ČR v zahraničí zaplatíte správní poplatek 200 Kč (poplatek se hradí zpravidla v měně státu, v němž má zastupitelský úřad sídlo). 

Pokud budete chtít vystavit druhopis oddacího listu, zaplatíte 300 Kč. Pokud žádost podáváte na zastupitelském úřadu ČR v zahraničí, hradí se poplatek zpravidla v měně státu, v němž má zastupitelský úřad sídlo. 

Za výměnu dokladů mohou být stanoveny poplatky, které se řídí zákonem č. 634/2004, Sb., o správních poplatcích. 

Pokud potřebujete další informace

O vystavení nových dokladů:

  • podívejte se na stránky příslušných institucí, které doklady vydávají nebo přímo do zákonů, které se k daným dokladům vztahují.